« Terug naar het berichtenoverzicht
Door: Naomi
Categorie: Merken
Geplaatst op: 4/3/2015
4
maa
Begonnen als Blue Ribbon Sports, uitgegroeid tot een wereldmerk met de naam van de Griekse godin van de overwinning. Nike is wereldwijd bekend. Sportschoenen, kleding, accessoires, gadgets en samenwerkingen met de meest bejubelde sporters. Nike is een ware sportgigant van onmeetbare grootte. Van de verkoop van Japanse schoenen tot duizenden winkels in alle continenten: Nike is één en al overwinning.
Nike is één van de meest toonaangevende sportmerken ter wereld met het alom bekende logo (de swoosh). Vanuit Beaverton, Oregon zwaaien Mark Parker (CEO) en Philip Knight (chairman Raad van Bestuur) de scepter. Air Jordan, Converse, Bauer en Cole Haan behoren ook tot Nike, Inc. Nike verkoopt sportschoenen, sportkleding en accessoires en maakt deel uit van het concern Nike, Inc. De Air Max, Air Jordan en Team Starter.
Nike: de geschiedenis van een internationaal sportmerk
Bill Bowerman, atletiekcoach op de universiteit van Oregon en voormalig Olympisch sporter heeft samen met één van zijn atleten, Phil Knight, in 1962 Blue Ribbon Sports opgericht. Samen gingen zij de uitdaging aan. De eerste stap was het importeren van high tech sportschoenen en een meeting met het Japanse sportmerk Onitsuka Tiger Shoes (later Asics) volgde. In 1963 kwamen de eerste proefmodellen en besloten de twee de samenwerking Jef Johnson en de atleet Steve Prefontaine aan te gaan. Zo konden ze enerzijds de Japanse sportschoenen verkopen en anderzijds zich focussen op de ontwikkeling van hun eigen lijm.
Er wordt gezegd dat Bowerman door de wafels die hij van zijn vrouw bij het ontbijt kreeg, het idee kreeg om eenzelfde structuur te verwerken in de zolen van sportschoenen. Door de structuur zou de schoen worden verlicht, wat zou betekenen dat er meer snelheid kon worden gemaakt en uiteindelijk meer kans op winst zou zijn.
Nike's iconische logo
In 1971 ontwierp een bekende van Knight, grafisch ontwerpster Carolyn Johnson, het logo voor 35 dollar. De ‘swoosh’ behoort tot de één van de meest bekende logo’s ter wereld. Zeven jaar later werd de bedrijfsnaam omgezet in Nike, naar de Griekse godin van de overwinning. Sindsdien is het merk Nike niet meer weg te denken uit de (sport)wereld.
Nike: meer dan schoenen
Het hoofdkantoor van Nike staat in het Amerikaanse Beaverton, maar het hoofdkantoor van Europa, Midden-Oosten en Afrika staat in Hilversum. Het Europese distributiecentrum staat in België. Vanuit deze plaats worden sportschoenen, (sport)kleding en accessoires verdeeld. Nike heeft zijn merk namelijk uitgebreid met speciaal ontworpen – in allerlei kleuren verkrijgbaar - high quality sportkleding (van atletiek en voetbal tot fitness en golf) en solide accessoires (van ballen en zweetbandjes tot equipment en bidons). Een aantal jaar geleden heeft het bedrijf zelfs contactlenzen speciaal voor sporters geïntroduceerd. En vergeet de knalgele polsarmbandjes van wielrenner Lance Armstrong niet. De visie van Nike is simpel: just do it.
Nike: een gouden samenwerking
Kosten noch moeite worden gespaard voor de Nike reclamecampagnes. Voetballers van wereldformaat en andere bekende sporters (o.a. tennissers en golfers) worden gecharterd door de sportgigant voor advertenties, billboards en korte films die dienst doen als reclame. Ze gaan sponsorcontracten aan die hen geen windeieren zullen leggen. Ronaldo, Pirlo, Rooney, Iniesta, Ibrahimovic en Neymar schitterden de afgelopen zomer bijvoorbeeld in de laatste reclamecampagne. Ook met Apple is een bijzondere samenwerking van start gegaan: Apple heeft voor Nike een chip voor in de schoen gebouwd, die direct informatie doorstuurt naar de iPod.
Met duizenden winkels over de hele wereld, met miljoenen fans die met veel plezier de kleding en schoenen dragen, met rolmodellen die vol trots hun gesponsorde outfits showen, mag je met klem zeggen dat Nike een regelrecht overwinnaar is!
« Terug naar het berichtenoverzicht
Om te reageren moet je eerst inloggen
Gerelateerde berichten
Populair
Blog je mee?
Ben jij enthousiast over JouwAanbieding en vind je 't leuk om te schrijven? Klim in de pen en schrijf mee op het blog van JouwAanbieding. Vertel ons jouw motivatie en wie weet lezen we binnenkort hier wel jouw berichten!
Bericht insturenNieuws melden
Heb je een tip voor onze redactie? Een nieuwtje of een onderwerp dat zeker niet mag ontbreken op het JouwAanbieding-blog? Stel ons op de hoogte, en we gaan er mee aan de slag!
Nieuws melden