« Terug naar het berichtenoverzicht
Door: Evelien
Categorie: Lifestyle
Geplaatst op: 11/5/2017
11
mei
Nederland staat volgens onderzoeksbureau Criteo op de 8e plek in de wereldwijde Top 10 van landen waar online boodschappen doen het populairst is. Zuid-Korea is het land waar de meeste online boodschappen worden besteld, Groot-Brittannië in Europa koploper op dit gebied. Dankzij handige diensten van grote supermarktketens én nieuwe spelers bestellen we in ons kikkerlandje steeds vaker dagelijkse boodschappen via het internet.
Wereldwijd online boodschappen doen
Online boodschappen doen wint in Nederland steeds meer aan populariteit. De bezorgdiensten van Albert Heijn en Jumbo doen goede zaken, net als het nieuwe platform Picnic, dat onlangs een investering van 100 miljoen euro binnen haalde. Ook ten opzichte van andere landen is Nederlander koploper op het gebied van eGrocery. 1,7% van alle boodschappen wordt in Nederland online besteld. Dit percentage zorgt voor een gedeelde 8e plek in een wereldwijde ranking, samengesteld door onderzoeksbureau Criteo. Online boodschappen doen is in Zuid-Korea het populairst; daar worden 16,6% van alle boodschappen via internet besteld.
Koploper in Europa
Nederland deelt haar 8e plek in het onderzoek van Criteo met Spanje. Ook in dit Zuid-Europese land wordt 1,7% van de boodschappen via online kanalen gekocht. Koploper in Europa is Groot-Brittannië met 6,9%. De Britten bestellen graag boodschappen via hun mobiel. 40% van alle online boodschappenmandjes worden via een mobiele telefoon of tablet afgerekend. Criteo geeft aan dat het grote aanbod van 'Click & Collect' punten in het land zorgt voor de grote populariteit van online boodschappen doen. Men bestelt de boodschappen via internet en haalt deze vervolgens zelf op bij een fysiek ophaalpunt. Zogenaamde 'Bricks & Clicks' supermarkten doen het dan ook goed in Groot-Brittannië.
Totale omzet online boodschappen
Eind vorige jaar bracht kennisplatform Supermarkt & Ruimte een rapport naar buiten waarin wordt aangegeven dat Nederlandse consumenten op jaarbasis voor 441 miljoen euro boodschappen online doen. Deze omzet staat gelijk aan de omzet van ongeveer 55 fysieke supermarkten. Het online percentage van de totale boodschappenomzet is de afgelopen jaren flink gestegen, maar vlakt inmiddels wel weer af.
« Terug naar het berichtenoverzicht
Om te reageren moet je eerst inloggen
Gerelateerde berichten
Populair
Blog je mee?
Ben jij enthousiast over JouwAanbieding en vind je 't leuk om te schrijven? Klim in de pen en schrijf mee op het blog van JouwAanbieding. Vertel ons jouw motivatie en wie weet lezen we binnenkort hier wel jouw berichten!
Bericht insturenNieuws melden
Heb je een tip voor onze redactie? Een nieuwtje of een onderwerp dat zeker niet mag ontbreken op het JouwAanbieding-blog? Stel ons op de hoogte, en we gaan er mee aan de slag!
Nieuws melden