« Terug naar het berichtenoverzicht
Door: Evelien
Categorie: JouwAanbieding
Geplaatst op: 13/10/2017
13
okt
Een vraag die ons vaak gesteld wordt is de vraag of dagaanbiedingen slechts een 'hype' zijn. Een vraag waar niemand het antwoord op weet, maar die genoeg reden biedt voor een artikel over deze interessante kwestie!
Het begin
De eerste succesvolle online dagaanbieding verscheen op 12 juli 2004 online. De Amerikaan Matt Rutledge introduceerde Woot.com, een website waar iedere dag één aanbieding werd gepresenteerd voor een schandalig lage prijs. Ruim een jaar later, in september 2005 introduceerden Joran Prinssen en Dennis Sanders het dagaanbiedingen-concept voor de Europese markt onder de naam iBOOD. Ook Roderick Voerman dook vliegensvlug op het nieuwe concept en lanceerde een jaar later 1DayFly. Voor een uitgebreid overzicht over de geschiedenis van de dagaanbiedingen kun je de infographic bekijken die JouwAanbieding heeft uitgegeven vanwege ons 5-jarig bestaan in 2012.
Hype?
Als overzicht met dagaanbiedingen staan we veel in contact met de initiatiefnemers van vrijwel alle dagaanbieding shops. Soms enorme organisaties met honderden werknemers, soms kleinere bedrijven, maar allen stuk voor stuk hardwerkende ondernemers die dag in dag uit in de weer zijn om de beste aanbiedingen te brengen, maar tegelijkertijd zich ook zorgen maken over hun zakelijke toekomst. De vraag die we vaak horen vanuit die richting luidt: "Zijn dagaanbiedingen slechts een hype?".
Het antwoord op deze vraag is voor iedereen een raadsel of je moet een glazen bol hebben waarin je de toekomst kan bekijken. Helaas hebben we deze nog niet als dagaanbieding voorbij zien komen, dus ook wij weten het werkelijke antwoord op deze vraag niet. Toch zijn wij van mening dat dagaanbiedingen een vaste plek hebben verworven in het e-commerce landschap en niet meer zijn weg te denken van het internet.
Verrassingen
Mensen zijn van nature nieuwsgierige wezens en meestal dol op verrassingen. Niemand wil toch een te gekke verrassingsaanbieding missen? Als de deal van vandaag zo interessant is dan is iedereen toch nieuwsgierig naar de deal van morgen?
Goedkoop
Misschien wel de belangrijkste bestaansreden voor dagaanbiedingen is het feit dat de aanbiedingen erg scherp geprijsd zijn. Wordt een product te koop aangeboden dan kun je er vrijwel zeker van zijn dat het getoonde product echt nergens goedkoper te krijgen is. Wie houdt wel van teveel betalen?
Om zeker van te zijn dat een getoonde dagaanbieding nergens goedkoper te krijgen is, introduceerde JouwAanbieding in 2011 de functie 'Goedkoper Alternatief'. Via deze online tool kunnen bezoekers melden indien een product in een bepaalde dagaanbieding ergens anders goedkoper verkrijgbaar is. Zodra het goedkoper alternatief goedgekeurd is, wordt de link getoond bij de dagaanbieding zodat andere bezoekers hiervan kunnen meeprofiteren.
Afhakers en nieuwkomers
Ondanks het feit dat veel mensen de dagaanbiedingen op de voet volgen, zijn er natuurlijk ook mensen die afhaken en 'dagaanbieding moe' worden. Aan de andere kant is er nog een grote groep die nog nooit gehoord hebben van het fenomeen en natuurlijk zijn er iedere dag weer nieuwe mensen die de koopgerechtige leeftijd bereiken!
Cijfers
Naarmate de tijd vordert kunnen we uit de bezoekerstatistieken en omzetcijfers concluderen dat de wereld met online dagaanbiedingen zich bevindt in een volwassenheidsfase. Niet alleen een grote groep volgt de dagaanbiedingen, maar ook honderden (zo niet duizenden) mensen werken in een dagaanbieding-gerelateerd bedrijf. De dagaanbieding is dus niet meer weg te denken in de huidige wereld van het internet.
Populariteit
De populariteit - en hiermee het voortbestaan - van dagaanbiedingen wordt bepaald door de kwaliteit van de aanbiedingen. Aanbiedingen die goed scoren op prijsniveau en originaliteit zorgen automatisch voor aandacht. Shops met de beste aanbiedingen hebben niet voor niets de meeste aandacht, de hoogste omzet en het grootste klantenbestand. Dagaanbiedingen-shops moeten blijven innoveren om de aandacht van het publiek te trekken. Hoe meer de shops alles uit de kast halen, hoe kleiner de kans dat het voortbestaan van de dagaanbieding bedreigd wordt.
JouwAanbieding
Naast het bieden van een handig overzicht doet JouwAanbieding haar uiterste best om dagaanbiedingen aantrekkelijk, populair en boeiend te houden. Sterker nog, dit is en blijft één van de belangrijkste missies van JouwAanbieding. Dit doen we al meer dan 10 jaar met veel plezier en passie en hopen dit nog heel lang voor jullie te kunnen blijven doen.
« Terug naar het berichtenoverzicht
Om te reageren moet je eerst inloggen
Gerelateerde berichten
Populair
Blog je mee?
Ben jij enthousiast over JouwAanbieding en vind je 't leuk om te schrijven? Klim in de pen en schrijf mee op het blog van JouwAanbieding. Vertel ons jouw motivatie en wie weet lezen we binnenkort hier wel jouw berichten!
Bericht insturenNieuws melden
Heb je een tip voor onze redactie? Een nieuwtje of een onderwerp dat zeker niet mag ontbreken op het JouwAanbieding-blog? Stel ons op de hoogte, en we gaan er mee aan de slag!
Nieuws melden