« Terug naar het berichtenoverzicht
Door: Twan
Categorie: Dagaanbiedingen
Geplaatst op: 9/3/2015
9
maa
We selecteren iedere dag één product en laten mensen de aanbieding bestellen. Het voeren van een dagaanbieding shop lijkt zo eenvoudig, maar is dit ’t ook? Wat komt er allemaal kijken bij het runnen van een dagaanbieding shop? Dit artikel geeft je meer inzicht in de antwoorden op deze vragen.
Ben je van plan je eigen dagaanbieding shop te beginnen? Lees dan onderstaande punten aandachtig door om te kijken of deze uitdaging wel voor jou is weggelegd. Voel je vrij om dit overzicht aan te vullen indien er belangrijke zaken ontbreken. Gebruik reacties of email om aanvullingen voor te stellen.
De beste aanbiedingen
Het allerbelangrijkste onderdeel van een dagaanbieding shop is natuurlijk de gepresenteerde aanbieding. Mensen moeten warm lopen voor de deals, het van de daken schreeuwen dat ze de beste aanbieding allertijden hebben gekocht en de gepresenteerde deal gewoon niet kunnen geloven. Als jij iedere dag TV's, smartphones en andere dure items voor enkele euro's verkoopt, geloof maar dat het dan druk zal zijn in jouw shop. In zo'n geval kan je website er nog zo slecht uit zien, mensen zullen in de rij staan om hun bestelling te kunnen doen. Eigenlijk kun je alle andere zaken uit dit artikel negeren als jouw aanbiedingen dag in dag uit de beste zijn, maar uit de praktijk weet ik dat het een hele uitdaging is om de huidige selectie te overtreffen.
Leuke producten
Een dagaanbieding shop moet – bij voorkeur - iedere dag haar bezoekers verbazen. Niet alleen op het gehanteerde prijsniveau, maar ook qua type product. Het product moet opvallen in de selectie van andere actuele dagaanbiedingen en moet mensen letterlijk met hun ogen laten knipperen. Kies een product wat iedereen graag wil hebben, kies iets wat mensen nog niet kennen of ga voor iets wat mensen vaak nodig hebben. Zorg in ieder geval dat mensen zich verbazen over het aangeboden product en simpelweg hun ogen niet kunnen geloven; dan ben je goed bezig!
Korte, opvallende of duidelijke naam
Een dagshop heeft bij voorkeur een korte, opvallende en/of duidelijke naam. Hoe korter je naam, hoe sneller mensen je kunnen bereiken met minder toetsen en vaak hoe makkelijker de naam te onthouden is. Kies voor een opvallende en positieve naam; ga voor een naam die jij zou aanklikken in de lange lijst van het zoekresultatenoverzicht van Google. Sta ook eens stil bij mogelijke radioreclame in de toekomst; kan een luisteraar de naam van de dagshop eenvoudig intypen zonder deze uitdrukkelijk in de radioreclame te hoeven spellen?
E-commerce
Het runnen van een dagaanbieding shop is niet veel anders dan het runnen van een volledige webshop. Het grootste verschil is de omvang van de voorraad, maar je hebt dezelfde kennis, software en middelen nodig. Zo dient je website te beschikken over populaire betalingsmethoden zoals iDeal, creditcard en PayPal. Ook dient de klant per email op de hoogte te worden gebracht van de status van zijn bestelling. Hierdoor is enige kennis van e-commerce wel noodzakelijk als je van plan bent je eigen dagshop te runnen.
Betrouwbare website
Het allerbelangrijkste aan een website is natuurlijk dat deze goed functioneert. De website moet werken zonder fouten en dient volledig tekstueel en grafisch ingevuld te zijn. In de praktijk geldt; hoe meer aandacht er wordt besteed aan deze zaken, hoe betrouwbaarder de website zal ogen voor de bezoeker. Aangezien de bezoeker de website moet vertrouwen om een betaling over te maken zal de website de bezoeker dit vertrouwen moeten geven. Een tot in de puntjes verzorgde website draagt hier zeker aan bij. Ook kunnen externe factoren zoals keurmerken het vertrouwen van de klant positief beïnvloeden.
Mobiel
In een wereld vol mobiele apparaten dient de website goed te functioneren op - en bij voorkeur geoptimaliseerd te zijn voor - allerlei apparaten zoals smartphones, tablets en netbooks. Het percentage mobiele gebruikers neemt nog steeds met de dag toe en is zeer belangrijk om ook in de toekomst aanbiedingen aan bezoekers te kunnen verkopen.
Actiematig karakter
Een website van een dagaanbieding shop dient de juiste uitstraling te hebben. Mensen moeten in één oogopslag kunnen zien op wat voor website zij zich bevinden. De vermelding 'dagaanbieding' of 'daily deal' kan hierbij een belangrijke bijdrage leveren. Deze korte tekstuele vermelding geeft duidelijk aan dat het om een koopje gaat dat slechts 24 uur geldig is. Een bezoeker weet hierdoor binnen één oogopslag wat het concept is van de website waar hij zich bevindt.
Tijd is een belangrijke factor
Aangezien een dagaanbieding maximaal 24 uur geldig is, maar ook nog slechts enkele minuten geldig kan zijn, is het belangrijk dat de begin en/of eindtijd van de deal duidelijk wordt weergegeven. Op de website moet duidelijk te zien zijn wanneer de huidige aanbieding wordt vervangen door een nieuwe aanbieding. In zo'n geval doet een 'countdown clock' het erg goed. Een countdown clock - oftewel 'terug-tel-klok'- geeft op de seconde nauwkeurig aan hoelang de resterende tijd bedraagt die de bezoeker nog heeft om gebruik te maken van de aanbieding.
Voorraad indicator
In sommige gevallen - denk bijvoorbeeld bij de laatste paar stuks - kan een voorraad indicator ook nog een aanvulling voor de website van een dagshop zijn. Een voorraad indicator kan bezoekers echt de kans geven om één van de allerlaatste stuks te bemachtigen zonder teleurgesteld te worden. Het geeft openheid van zaken aan de bezoeker en kan bezoekers motiveren om sneller een keuze te maken.
Aankondigingen
Het misstaat niet als een website van een dagshop 'niet-te-missen deals' kan aankondigen. Op deze manier kunnen bezoekers worden geattendeerd op een superaanbieding die komt en kan er een nog grotere groep klanten worden bereikt.
Inkoop
Je kunt niet zonder ervaring op het gebied van productinkoop een dagaanbieding shop runnen. Het succesvol voeren van een dagaanbieding shop is enkel weggelegd voor slimme inkopers. Een dagaanbieding vereist altijd een aantrekkelijk product maar dan onder de reguliere verkoopprijs. Hiervoor is een groot netwerk van betrouwbare inkoopkanalen vereist, want dit is een moeilijke opdracht. Zonder inkoopervaring is het starten van een dagaanbieding shop onbegonnen werk.
Verzending
Voor het verzenden van de producten zul je een verzendpartner in handen moeten nemen. Partijen als PostNL, DHL of GLS kunnen je prima helpen om de bestellingen bij de klant thuis af te leveren. Naast een goede aanlevering van de pakketten aan de verzender dien je ook zorg te dragen dat de leveranciers de producten op tijd en juist aan je uit leveren. Aangezien klanten een hekel hebben om lang te wachten op hun bestelling, is het essentieel dat alle bestellingen snel worden verzonden.
Budget
In tegenstelling tot reguliere webwinkels hoeft een dagaanbieding shop geen voorraad aan te leggen. De producten worden doorgaans in samenwerking met andere partijen getoond en hoeven meestal niet ingekocht te worden. Dit enorme voordeel ten opzichte van reguliere webwinkels scheelt enorm in startkapitaal, maar betekent niet dat er geen budget nodig is om een dagaanbieding shop te starten. Aangezien een dagaanbieding shop ook last heeft van de nodige retouren zal een deel van het budget – of je nu wilt of niet – verdwijnen in (rest)voorraad. Een ander deel van je budget zal je ook nodig hebben om te investeren in (online) marketing.
Online marketing
Zodra de dagaanbieding shop live is en de eerste aanbiedingen worden gepresenteerd aan het publiek lijkt de grootste hoeveelheid werk te zijn geklaard, maar dan begint de werkelijke uitdaging pas. De grootste klus zal vervolgens zijn om via (online) marketing het aantal bezoekers op je website te vergroten. Een moeilijk, tijdrovend en intensief traject dat simpelweg nooit ophoudt. Vrijwel alle dagaanbieding shops zetten marketingvormen zoals SEO, SEA, emailmarketing, social media, affiliate marketing, etc in om hun online initiatief onder de aandacht te brengen.
Boekhouding
Net zoals iedere onderneming dient ook een dagaanbieding shop financiële verantwoording af te leggen aan de Belastingdienst. Hiervoor moet de boekhouding op orde te zijn en dienen alle transacties goed geadministreerd zijn. Niet alleen de verkopen moeten goed worden bijgehouden, maar ook mutaties in voorraad, inkoop en retouren dienen te allen tijde worden geregistreerd. Enige kennis van boekhouding is dus vereist wanneer je van plan bent je eigen dagaanbieding shop te starten.
Klantenservice
Een goede dagaanbieding shop probeert niet alleen een product aan een klant te verkopen, maar probeert vooral een klant als klant te behouden. Voor dit gegeven is het belangrijk dat de klantenservice op orde is en op rolletjes loopt. Klanten stellen hun vraag per email - en in sommige gevallen via telefoon – en verwachten hier doorgaans zo snel mogelijk een duidelijk antwoord op. Het runnen van een klantenservice begint dus met een goede beheersing van de Nederlandse taal in schrift en spraak.
Toewijding
Het succes van een dagaanbieding shop wordt doorgaans bepaald door de toewijding van de initiatiefnemers. Om van een dagaanbieding shop een succesvolle dagaanbieding shop te maken is een enorme dosis inzet nodig. Dag in dag uit dient er gezocht te worden naar te gekke deals, iedere dag moeten er weer nieuwe bestellingen worden uitgeleverd en ook de klantenservice staat nooit stil. Enkel initiatieven waar dagelijks veel aandacht aan wordt besteed zullen deze strijd overleven.
Werk netjes
Een initiatiefnemer of werknemer van een dagaanbieding shop dient over de algehele lijn netjes te werken. Een nette werkwijze is niet alleen terug te zien in de presentatie van de website, maar ook in de presentatie van de aanbieding, verzending van de goederen en werkwijze van de klantenservice. Je wilt niet dat bezoekers (of klanten) een slordige indruk krijgen van jouw shop. Een nette werkwijze heeft dus positieve invloed op het vertrouwen dat de bezoeker heeft ten opzichte van de website.
« Terug naar het berichtenoverzicht
Om te reageren moet je eerst inloggen
Gerelateerde berichten
Populair
Blog je mee?
Ben jij enthousiast over JouwAanbieding en vind je 't leuk om te schrijven? Klim in de pen en schrijf mee op het blog van JouwAanbieding. Vertel ons jouw motivatie en wie weet lezen we binnenkort hier wel jouw berichten!
Bericht insturenNieuws melden
Heb je een tip voor onze redactie? Een nieuwtje of een onderwerp dat zeker niet mag ontbreken op het JouwAanbieding-blog? Stel ons op de hoogte, en we gaan er mee aan de slag!
Nieuws melden