« Terug naar het berichtenoverzicht
Door: Esmee
Categorie: Eten&Drinken
Geplaatst op: 16/9/2015
16
sep
Heb jij al een keer online je boodschappen besteld? Ruim 8% van de Nederlanders deed dit afgelopen voorjaar al wel; dit blijkt uit de resultaten van een onderzoek van Deloitte! Een jaar eerder was dit nog maar een krappe 6%. Veel meer mensen zijn bereid om ook verse producten te bestellen en dat komt voornamelijk door de verse maaltijdboxen die in grote sprongen populair is geworden.
Meer vraag
Nederlandse webshoppers deden afgelopen mei net zo vaak boodschappen online als in mei vorig jaar. Uit het jaarlijkse consumentenonderzoeksrapport van Deloitte’s branchegroep Retail blijkt dat het aantal online bestelde boodschappen gelijk blijft. In 2014 is gemeten dat consumenten gemiddeld €66,27 per bestelling uitgeven. Volgens het onderzoek zal dit bedrag in 2015 lager liggen, omdat het gehele assortiment online besteld kan worden, waarbij langer houdbare levensmiddelen het hoogst scoren. Mensen maken langer gebruik van de producten waardoor ze niet snel het opnieuw hoeven te kopen. Ondanks een lager bedrag voor de boodschappen is wel erg duidelijk dat er vanuit de consumenten steeds meer vraag is naar de mogelijkheid voor online boodschappen bestellen. Een verwachte groei is daarom geen slechte hoop!
Vertrouwd bij Albert Heijn
Uit onderzoek blijkt dat de bestelservice van de Albert Heijn met afstand het vaakst wordt gebruik door webshoppers. Van de ondervraagden zegt 1% wel eens te bestellen bij HelloFresh, de andere aanbieders blijven onder dit percentage. Ondanks dat Albert Heijn niet de eerste was met het introduceren van de maaltijdboxen scoort de supermarkt wel beter dan HelloFresh en andere partijen. Dit heeft te maken met het feit dat Albert Heijn al een zeer bekend merk is en dagelijks veel mensen bedient in haar winkels. Mensen zijn vertrouwd met Albert Heijn en daar heeft de supermarkt profijt van, in tegenstelling tot de andere webwinkels die online boodschappen aanbieden.
Luxe en voordelig
Net als vorig jaar laat een ruime meerderheid van ongeveer 70% van de consumenten boodschappen het liefst thuis bezorgen. Wanneer we op de bank onze boodschappen bestellen is het raar om er dan nog de deur voor uit te gaan. Slechts 9% haalt de boodschappen bij een afhaalpunt op! De klant kan met de afhaalservice zelf bepalen wanneer het uitkomt. Dit is handig als je niet wilt wachten op je boodschappen. Wat opvalt is dat van de 70% die boodschappen thuis laat leveren, maar ongeveer 58% bereid is te betalen voor bezorging. De rest zou het liefst willen dat de bezorging gratis zou zijn. Bij het afhalen van de boodschappen is maar 27% bereid om te betalen voor ophalen. Dit is begrijpelijk, want waarom zou je afhaalkosten betalen als je het toch gaat ophalen? Kort gezegd houden we van luxe service en weinig kosten!
Nieuwe mogelijkheden
Het aantal online boodschappeninitiatieven is de afgelopen maanden flink toegenomen. Bijvoorbeeld de start van de Allerhande Box of Poiesz die aan zijn bestelservice werkt. Zo gaat ook binnenkort de nieuwe ‘app only’ supermarkt Picnic officieel van start in proefstad Amersfoort. Met deze app kun je hele verse producten bestellen en thuis laten bezorgen. Het werkt ongeveer het zelfde als een melkboer!
« Terug naar het berichtenoverzicht
Om te reageren moet je eerst inloggen
Gerelateerde berichten
Populair
Blog je mee?
Ben jij enthousiast over JouwAanbieding en vind je 't leuk om te schrijven? Klim in de pen en schrijf mee op het blog van JouwAanbieding. Vertel ons jouw motivatie en wie weet lezen we binnenkort hier wel jouw berichten!
Bericht insturenNieuws melden
Heb je een tip voor onze redactie? Een nieuwtje of een onderwerp dat zeker niet mag ontbreken op het JouwAanbieding-blog? Stel ons op de hoogte, en we gaan er mee aan de slag!
Nieuws melden