« Terug naar het berichtenoverzicht
Door: Twan
Categorie: Fashion
Geplaatst op: 31/7/2018
31
jul
Het is heet in Nederland. Tijd voor korte broeken, zomerse tops en bikini's. Met de zomer in onze bol moeten we er niet aan denken om nu online nieuwe truien en vesten te scoren. Toch staan de herfst- en winteritems al klaar voor de verkoop.
Meer actualiteit
Hoe onvoorspelbaar ons Nederlandse weer is, blijkt wel in de modebranche. Het is lastig voor fabrikanten en leveranciers om rekening te houden met onverwachte hitte of kou. Het resultaat: ongeacht de hittegolf kan de liefhebber al (online) de nieuwste herfstmode shoppen. Het AD vraagt zich af wat het effect is op de modebranche en wendt zich tot brancheorganisatie Inretail. "Winkeliers stellen zich steeds meer in op de actualiteit", vertelt manager pers van Inretail Paul te Grotenhuis. "De ijsfabriek draait nu misschien overuren, maar volgende week is het alweer een stuk afgekoeld. Als het 23 graden is, is het alweer een stuk logischer om iets voor de herfst te kopen."
Vaker nieuwe collecties
De kledingindustrie is een stuk flexibeler geworden. Zo is het 'ouderwetse seizoenspatroon' - zoals Te Grotenhuis het noemt - volledig op de schop gegaan, waardoor er nu niet slechts vier keer per jaar, maar bij bepaalde winkels zelfs om de paar weken nieuwe kleding bij komt. "Vaak is er een basiscollectie, waar tussentijds geleverde items aan worden toegevoegd", legt hij uit. Zo kan de industrie inspelen op de laatste trends. Het versnellen van een productie is bijvoorbeeld mogelijk door productie in landen dichter bij huis. "Grote fabrieken hebben hun planning ook, dus ze kunnen niet zomaar met productie schuiven", aldus Te Grotenhuis. "Kleinere bestellingen kunnen eventueel wel last minute worden gedaan. Dichterbij, bijvoorbeeld in Portugal."
Afspraken
Goed nieuws voor winkeliers dus, schetst het AD, want de overgang naar een nieuw seizoen met andere temperaturen gaat een stuk geleidelijker. Om op onverwachte uitschieters zoals een hittegolf in te spelen, maken winkeliers bovendien afspraken met hun leveranciers. "Als winkel kun je bij goede afspraken tijdens een superzomer zeggen: lever die collectie maar in week veertig in plaats van 38", legt Te Grotenhuis uit. Dergelijke deals zijn niet alleen weggelegd voor grote spelers. "Ook kleine winkeliers kunnen profiteren van dit soort afspraken door gezamenlijk meer in te kopen."
« Terug naar het berichtenoverzicht
Om te reageren moet je eerst inloggen
Gerelateerde berichten
Populair
Blog je mee?
Ben jij enthousiast over JouwAanbieding en vind je 't leuk om te schrijven? Klim in de pen en schrijf mee op het blog van JouwAanbieding. Vertel ons jouw motivatie en wie weet lezen we binnenkort hier wel jouw berichten!
Bericht insturenNieuws melden
Heb je een tip voor onze redactie? Een nieuwtje of een onderwerp dat zeker niet mag ontbreken op het JouwAanbieding-blog? Stel ons op de hoogte, en we gaan er mee aan de slag!
Nieuws melden