« Terug naar het berichtenoverzicht
Door: Esmee
Categorie: Feestdagen
Geplaatst op: 27/12/2015
27
dec
Online winkels hebben De afgelopen 3 weken ontzettend veel extra omzet gedraaid. De omzet liet een groei zien van maar liefst 46%! In deze stijging zijn niet alleen de bestedingen aan kerstcadeaus berekend, maar ook online boodschappen. De verwachting is dat online webshops volgend jaar weer enorm veel verdienen tijdens de drukste dagen van het jaar.
Iedereen koopt meer online en dat is zeker terug te zien tijdens de feestdagen. Online retailers hebben binnen 3 weken een omzet gegenereerd van maar liefst €207 miljoen euro. Consumenten hebben dit jaar niet alleen gerelateerde producten en cadeaus gekocht, maar ook maaltijden en boodschappen online besteld. Er wordt verwacht dat retailers volgend jaar rond dezelfde tijd weer goed scoren, omdat mensen Kerst belangrijker gaan vinden dan Sinterklaas.
Onderzoek
In de periode van 6 december tot 24 december hebben online retailers veel omzet gegenereerd. Dit extraatje liep op tot ongeveer €207 miljoen euro binnen 3 weken. Dit is een stijging van ongeveer 46% ten opzichte van de gemiddelde weekomzet gedurende het jaar. Het totaal aan online bestedingen komt hiermee uit op €658 miljoen euro. Dat blijkt uit onderzoek van Gfk in opdracht van Thuiswinkel.org en DHL Parcel. Vorig jaar nam de weekomzet toe met ongeveer 38%. Dit jaar zijn de bestedingen van consumenten voor de feestdagen groter en is de omzet dus 24% hoger dan vorig jaar.
Eten en drinken
De berekende omzet bestaat niet alleen uit kerstgerelateerde producten en cadeaus. Veel supermarkten en maaltijdbox-leveranciers promootten voor de feestdagen speciale aanbiedingen die online besteld konden worden. De omzet is dus hoger geworden mede dankszij de aankopen van online boodschappen. Consumenten maakten veel gebruik van deze service zodat ze niet naar de winkel hoefden. Wanneer consumenten online boodschappen doen is de kans ook groter dat het gewenste product nog geleverd kan worden. Wanneer je in de winkel rondloopt bestaat er namelijk een grotere kans dat de schappen eerder leeg zijn, omdat iedereen inkopen doet voor de laatste dagen van het jaar.
Verwachting
Online webshops verwachten volgend jaar weer een grote groei in omzet. Uit het onderzoek van Gfk blijkt namelijk dat mensen Kerst belangrijker gaan vinden dan Sinterklaas. Er vindt dus een bepaalde verschuiving plaats. 66% van de Nederlanders koopt inmiddels Kerstcadeaus voor onder de boom en volgend jaar wordt dit misschien nog wel meer.
« Terug naar het berichtenoverzicht
Om te reageren moet je eerst inloggen
Gerelateerde berichten
Populair
Blog je mee?
Ben jij enthousiast over JouwAanbieding en vind je 't leuk om te schrijven? Klim in de pen en schrijf mee op het blog van JouwAanbieding. Vertel ons jouw motivatie en wie weet lezen we binnenkort hier wel jouw berichten!
Bericht insturenNieuws melden
Heb je een tip voor onze redactie? Een nieuwtje of een onderwerp dat zeker niet mag ontbreken op het JouwAanbieding-blog? Stel ons op de hoogte, en we gaan er mee aan de slag!
Nieuws melden