« Terug naar het berichtenoverzicht
Door: Lianne
Categorie: Eten&Drinken
Geplaatst op: 7/1/2019
7
jan
Nederlanders kiezen steeds vaker voor het gemak dat boodschap- en maaltijdbezorgers bieden, blijkt uit cijfers van FoodService Instituut Nederland (FSIN). De bezorging groeide in 2018 met 29 procent ten opzichte van een jaar eerder. Maaltijdboxen zorgen aan het begin van ieder jaar voor een piek.
In 2018 lieten we met z'n allen voor 1,5 miljard euro aan boodschappen en maaltijden bezorgen, blijkt uit cijfers van het FSIN. Vooral de boodschappenbezorging door supermarkten groeide sterk, met bijna veertig procent naar ruim een miljard euro omzet. Maaltijdboxbezorging was goed voor een omzet van 155,3 miljoen euro, een groei van 12,5 procent. Verder nam de bezorging van verse maaltijden via online platforms met bijna een kwart toe naar 650,0 miljoen euro omzet. De totale bezorgmarkt bedroeg vorig jaar bijna 3,2 miljard euro, een toename van twintig procent.
Piek in januari
De start van het nieuwe jaar is voor veel mensen reden om te kiezen voor een makkelijke en gezonde maaltijdbox, analyseerde Maaltijdbox.com begin vorig jaar. De website analyseerde toen de bezoekers- en verkoopstatistieken van de drie grootste maaltijdbox-vergelijkers in Nederland. Daaruit bleek dat het aantal bezoekers in de maand januari 2018 met ruim 60 procent was gestegen in vergelijking met het gemiddelde maandelijkse bezoek in 2017. "De piek in januari zien we ieder jaar, maar de groei was nog nooit zo groot als dit jaar", aldus Hans Kisteman, eigenaar van Maaltijdbox.com. in een toelichting aan Distrifood.nl destijds. "Mensen starten het nieuwe jaar vol goede voornemens. Afvallen en gezonder eten zijn daar twee belangrijke voorbeelden van. Maaltijdbox-aanbieders spelen hier met hun reclame-uitingen handig op in. In combinatie met de interessante welkomstkortingen is een groot deel van de Nederlanders plots begonnen met een maaltijdbox."
Kortere bereidingstijd
De meeste aanbieders streven al naar een maximale bereidingstijd van 30 minuten, maar dit is blijkbaar nog niet snel genoeg. "Zo introduceerde Marley Spoon vorig jaar de Bliksemsnelle recepten en kwam HelloFresh met haar Quick & Easy Box. Dit zijn 20-minuten recepten met slechts vier bereidingsstappen zodat je nog sneller aan tafel kunt", verklaarde Kisteman. Bovendien is de maaltijdbox-markt de afgelopen jaren volwassener geworden. "Het aanbod is toegenomen, de bezorging is flink verbeterd, en de boxen sluiten steeds beter aan bij individuele groepen. Zo zijn er boxen speciaal voor vegetariërs, veganisten, of mensen met een glutenvrij dieet. Maar ook biologische boxen en de familieboxen zijn razend populair. Bij de populaire aanbieders HelloFresh en Marley Spoon kunnen consumenten wekelijks kiezen uit 12 nieuwe recepten en ook dit wordt enorm positief opgepakt."
Verspakketten
Ondanks de positieve verwachtingen van Maaltijdbox.com, bleek later in het jaar dat de maaltijdbox het steeds vaker verloor van verspakketten in de supermarkt. Subscription-leveranciers zagen in het derde kwartaal van dit jaar hun klantenkring met 17 procent krimpen, schrijft Distrifood in december op basis van cijfers van onderzoeksbureau GfK. Grote boosdoener lijkt het verspakket in de supermarkt, waarmee je snel een gezonde en niet al te prijzige maaltijd op tafel zet. In zo’n pakket zit precies genoeg voor een gerecht, zodat je niet met ingrediënten blijft zitten. Kocht in 2017 nog 19,6 procent van de huishoudens een verspakket, inmiddels is dat percentage in dezelfde periode dit jaar gestegen naar 24,7 procent. We zijn benieuwd welke trend in 2019 gaat doorzetten: het gemak van thuisbezorging of het gezonde verspakket van de supermarkt waarin precies genoeg zit.
« Terug naar het berichtenoverzicht
Om te reageren moet je eerst inloggen
Gerelateerde berichten
Populair
Blog je mee?
Ben jij enthousiast over JouwAanbieding en vind je 't leuk om te schrijven? Klim in de pen en schrijf mee op het blog van JouwAanbieding. Vertel ons jouw motivatie en wie weet lezen we binnenkort hier wel jouw berichten!
Bericht insturenNieuws melden
Heb je een tip voor onze redactie? Een nieuwtje of een onderwerp dat zeker niet mag ontbreken op het JouwAanbieding-blog? Stel ons op de hoogte, en we gaan er mee aan de slag!
Nieuws melden