« Terug naar het berichtenoverzicht
Door: Lianne
Categorie: Speelgoed
Geplaatst op: 21/2/2019
21
feb
Speelgoedwinkel Intertoys is failliet. Onder meer de concurrentie van discounters is de speelgoedketen fataal geweest. De winkels blijven voorlopig open, terwijl voor de ruim 3000 medewerkers ontslag is aangevraagd. Er wordt met verschillende partijen gesproken over een doorstart.
De grootste speelgoedketen van het land vroeg vorige week surséance van betaling aan. In totaal vallen circa 3.200 medewerkers (1.600 fte) van Intertoys verdeeld over 286 Nederlandse winkels, 2 distributiecentra en het servicekantoor in Amsterdam onder het faillissement. De winkels van ruim 100 franchisenemers in Nederland en de Belgische activiteiten vallen buiten het faillissement.
Discounters funest voor speelgoedbranche
Aanleiding voor het faillissement is volgens de speelgoedketen de aanhoudende druk op de gehele detailhandel. Door de felle concurrentie in de speelgoedbranche zag Intertoys zijn verkopen in tien jaar tijd halveren. Daar komt voor een speciaalwinkel als Intertoys ook toenemende concurrentie van discounters buiten de traditionele speelgoedmarkt bij. Acties tijdens de feestdagen bij ketens als ALDI, Lidl en Kruidvat zijn funest geweest voor de speelgoedketen, zei Intertoys-topman Roland Armbruster in een interview met NU.nl . "Zij verkopen speelgoed zonder marge om mensen binnen te krijgen, maar wij moeten ervan leven", zei Armbruster. Volgens de directeur kan Intertoys niet meegaan in de lage prijzen die bij die ketens worden gehanteerd. "Als je alleen afhankelijk bent van het speelgoed en die marge niet met andere goederen compenseren kunt, dan heb je verloren."
Inmiddels wordt er aan een doorstart gewerkt van Intertoys, waar ook Bart Smit en Toys XL deel van uitmaken. Diverse partijen praten met de Britse investeerder Alteri, die de speelgoedketen eind 2017 van Blokker kocht. Zij zetten in de afgelopen 14 maanden in op een breed scala aan investeringen en initiatieven om de prestaties van Intertoys te verbeteren. Het ging volgens het AD onder meer om het aanstellen van nieuw en ervaren management, het lanceren van een nieuw IT-platform, webwinkel en leveranciersvoorwaarden, het opschonen van oude voorraden, en het optimaliseren van de supplychain.
« Terug naar het berichtenoverzicht
Om te reageren moet je eerst inloggen
Gerelateerde berichten
Populair
Blog je mee?
Ben jij enthousiast over JouwAanbieding en vind je 't leuk om te schrijven? Klim in de pen en schrijf mee op het blog van JouwAanbieding. Vertel ons jouw motivatie en wie weet lezen we binnenkort hier wel jouw berichten!
Bericht insturenNieuws melden
Heb je een tip voor onze redactie? Een nieuwtje of een onderwerp dat zeker niet mag ontbreken op het JouwAanbieding-blog? Stel ons op de hoogte, en we gaan er mee aan de slag!
Nieuws melden