« Terug naar het berichtenoverzicht
Door: Twan
Categorie: Shoppingclubs
Geplaatst op: 25/8/2015
25
aug
Onlangs werd aangekondigd dat de Amerikaanse shoppingclub Zulily voor 2.4 miljard is verkocht aan het moederbedrijf van homeshopping-kanaal QVC, Liberty Interactive Corporation. Deze miljardendeal schudt ook de Europese shopping-communities weer wakker.
In Europa is Limango, onderdeel van de OTTO Group, één van de toonaangevende shoppingclubs. Het Duitse Etailment sprak met Sven van de Bergh, oprichter en directeur van Limango.
In tegenstelling tot de concurrentie schreeuwt Limango niet meteen van de daken bij elk klein ding. Is het zo rustig bij jullie?
Met de Otto Group als belangrijke partner, kunnen wij ons volledig concentreren op de operationele structuur van onze organisatie; dit brengt veel vrede en duurzaamheid. Wanneer "we van de daken schreeuwen", richten we ons op de communicatie met onze doelgroep: families. We doen dit met groot succes: met meer dan 6 miljoen leden zijn we de grootste shoppingclub voor gezinnen geworden.
Wat is jullie grootste pluspunt ten opzichte van de concurrenten?
Het gezin als doelgroep is onze passie en constante factor. Sinds eind 2007 richten we ons op moeders en hun gezinnen en proberen we onze aanbiedingen volledig af te stemmen op de behoeften van gezinnen. Hier onderscheiden we ons in. Het thema 'privé' ligt ons nauw aan het hart.
Van de TV hebben jullie compleet afscheid genomen. Waarom?
Er zijn betere manieren om het merk uit te bouwen en in directe dialoog met de klant te treden. Met name via social media. Zo ging onze actie #dannhastdukinder viraal en bereikte binnen een week meer dan een miljoen views.
Hoe heb je dit voor elkaar gekregen?
We hebben de doelgroep 'gezinnen' begrepen. Met succes: 1 op de 5 moeders in Duitsland heeft al eens gewinkeld via Limango. Alleen in Duitsland ontvangen elke dag meer dan 2 miljoen leden onze nieuwsbrief. Dit creëert een goede basis voor virale campagnes. Vooral omdat onze leden het regelmatige contact met Limango gewend zijn. Gemiddeld komt elk lid een keer per week op de site. Ook Facebook is voor ons met ongeveer 250.000 fans een zeer belangrijk kanaal.
Naast mode biedt Limango ook aanbiedingen op het gebied van wonen, reizen en andere dingen. Hoe zorg je ervoor dat dit alles bij elkaar past?
De uitbreiding van ons aanbod volgt onze focus op de doelgroep 'gezin'. Nadat we gestart zijn met babykleding, hebben we ons voortdurend bezig gehouden met de behoeften van gezinnen. Zo hebben we belangrijke segmenten, die voor gezinnen relevant zijn, systematisch toegevoegd. Ons business-model hebben we daarom iets uitgebreid.
De website van Limango is erg neutraal; geen ultra moderne stijl of 'fancy' functies. Hoe komt dit?
Vergeet niet dat Limango ook geen high-end fashion aanbiedt. Het gaat ons niet om de 'fancy' functies. Dit hebben we niet nodig en onze klanten hoeven dit niet; dit hebben we getest. De meeste moeders hebben voor deze overbodigheden totaal geen tijd en willen liever een eenvoudige bedienbaarheid. We concentreren ons dan ook op een eerlijke, solide en pulse-driven e-commerce ervaring met grote bekende merken, maar ook kleine nieuwe ontdekkingen. Ons nieuws communiceren we via nieuwsbrieven, Facebook of de app. We willen relevantie voor gezinnen, geen extra franje.
En grote kortingen?
Producten tegen scherpe prijzen aanbieden alleen kan iedereen. Voor ons gaat het om een ??optimale prijs-kwaliteit-verhouding. We richten ons voornamelijk op een grote variatie in het assortiment en verspreid over alle onderwerpen die relevant zijn voor gezinnen. Daarnaast proberen we de klanten elke dag te verrassen met een speciale selectie van spannende aanbiedingen. Deze mix is belangrijk. De juiste selectie van aantrekkelijke aanbiedingen staat bij ons en onze klanten hoog in het vaandel. Deze gedachte is zeer belangrijk bij de 3.500 sales die we per jaar organiseren, dit aantal willen we in de toekomst nog massaal uitbreiden.
Hoe segmenteren jullie dit?
We stellen onze sales samen op basis van de wensen van onze klanten. Ondertussen hebben we nu zo'n 30 tot 40 verschillende verkopen op ons platform, waaruit we elke dag een optimale keuze voor onze leden samenstellen. Gemiddeld versturen we zo'n 400 verschillende nieuwsbrieven per week. Met de uitbreiding van ons aanbod willen we dit nog verder intensiveren. Dit is ook belangrijk voor de ontwikkeling van alternatieve kanalen zoals onze app en onze Facebookgroep-feed.
Limango maakt deel uit van de MyToys-groep met o.a. Mirapodo (schoenen) en Ambellis (damesmode). Is er sprake van synergie tussen deze bedrijven?
In principe zijn we zeer verschillend. Het begint bij de inkoop. Het is eerder zo dat onze business-modellen een complementair overlap hebben. Beide bedrijven hebben veel mogelijkheden voor groei, waar we ons voornamelijk op richten. Meer belangrijk voor ons is het uitwisselen van ervaringen. Ook bij het werven van nieuwe klanten werken we samen.
Een voorbeeld graag.
De 'Aan de slag Box', een gratis giveaway voor zwangere vrouwen, is een samenwerking tussen MyToys en Limango. Het verwerkingsproces van deze nieuwe klanten is dan persoonlijk en zeer onderscheidend.
Limango is in Duitsland, Oostenrijk, Nederland en Polen actief. Welke landen staan nog meer op 't lijstje?
In Europa hebben we de nummer 1-positie onder de shoppingclubs in het familie segment verdiend. Met ons schaalbaar business-model en een groeiende shopping-community van inmiddels meer dan zes miljoen leden beschikken we al over een zeer sterke marktpositie. Dit willen we in de toekomst graag uitbreiden naar andere landen.
« Terug naar het berichtenoverzicht
Om te reageren moet je eerst inloggen
Gerelateerde berichten
Populair
Blog je mee?
Ben jij enthousiast over JouwAanbieding en vind je 't leuk om te schrijven? Klim in de pen en schrijf mee op het blog van JouwAanbieding. Vertel ons jouw motivatie en wie weet lezen we binnenkort hier wel jouw berichten!
Bericht insturenNieuws melden
Heb je een tip voor onze redactie? Een nieuwtje of een onderwerp dat zeker niet mag ontbreken op het JouwAanbieding-blog? Stel ons op de hoogte, en we gaan er mee aan de slag!
Nieuws melden